Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Co po samobójstwie?

Schemat postępowania
po otrzymaniu  informacji o śmierci samobójczej
studenta, doktoranta a lub pracownika jednostki UW

Głównym celem  jest uruchomienie działań postwencyjnych, między innymi  zapewnienie studentom, doktorantom i pracownikom bezpieczeństwa oraz wsparcia emocjonalnego, udrożnienie komunikacji, normalizowanie reakcji na zdarzenia a co za tym idzie uzyskanie wpływu na sytuację i odzyskanie ponowne poczucia bezpieczeństwa.

Działania natychmiastowe
  1. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji poinformowanie władz jednostki.
  2. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji władze jednostki (dziekan, dyrektor, kierownik) zwołują zespół kryzysowy, którego zadaniem  jest  podjęcie  działań postwencyjnych. Zespół powinien składać się z 3 do 5 osób. Zaleca się, aby zwołanie zespołu kryzysowego nastąpiło niezwłocznie, najlepiej tego samego dnia.
  3. Dziekan jednostki lub osoba go zastępująca informuje władze UW (rektor, kanclerz).

 

Zadania zespołu kryzysowego
  1. Głównym celem zespołu jest koordynacja i monitorowanie działań wokół zdarzenia.
  2. Zespół kryzysowy odpowiedzialny jest za wyznaczenie osoby/osób odpowiedzialnych za poszczególne działania informacyjne, pomocowe i działania odroczone w czasie.

Działania informacyjne i komunikacyjne:

    • Przekazanie telefonicznej lub mailowej informacji do Centrum Pomocy Psychologicznej UW,  Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW oraz Biura Ombudsmana UW. Pozostawanie w kontakcie z tymi jednostkami.
    • Przekazanie informacji o śmierci samobójczej odpowiednim służbom (jeśli jest to konieczne).
    • Nawiązanie kontaktu z rodziną osoby tragicznie zmarłej w celu przekazania kondolencji, pozyskania informacji o pogrzebie pogrzebu oraz ustalenia i zaproponowania ewentualnych  form pomocy bliskim.
    • Przekazanie informacji o zdarzeniu pracownikom, doktorantom i studentom (przygotowanie komunikatu, uzgodnienie form i czasu jego przekazania).
    • Monitorowanie mediów społecznościowych pod kątem zaistniałego zdarzenia oraz niezwłoczne reagowanie na niepokojące treści.

Działania pomocowe:

    • Zorganizowanie indywidualnej pomocy rodzinie i bliskim ofiary samobójstwa (jeśli jest to konieczne).
    • Zorganizowanie form wsparcia dla studentów i pracowników (indywidualnie i grupowo) przy udziale pracowników Centrum Pomocy Psychologicznej UW/ Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW. Szczegółowe  ustalenie z pracownikami CPP i BON sposobu wsparcia (wsparcie studentów, doktorantów, pracowników).
    • Zidentyfikowanie osób szczególnie dotkniętych śmiercią samobójczą i przekazanie tej informacji do CPP. Grupy osób szczególnie wymagających uwagi to: osoby bliskie osobie zmarłej,  przyjaciele, współpracownicy, osoby z otoczenia z problemami psychicznymi, osoby po próbach samobójczych lub z myślami samobójczymi, osoby mające negatywne relacje z osobą zmarłą.
    • Ustalenie osób monitorujących (np. opiekun roku, wykładowca, bezpośredni przełożony) stan psychiczny studentów lub/i pracowników oraz przekazywanie tej informacji do CPP i BON

Działania odroczone w czasie:

    • Ustalenie działań profilaktycznych i psychoedukacyjnych w okresie 3 miesięcy od zdarzenia
    • Wypełnienie formularza  zdarzenia kryzysowego oraz odnotowywanie notatkami służbowymi przebiegu działań

Ważne jest utrzymywanie równowagi pomiędzy normalnym trybem zajęć a działaniami poza harmonogramem.
Zaleca się, aby po około 3 dniach powrócić do normalnego trybu działania i rutyny.

POBIERZ ULOTKĘ